Znajomy wysyła prośbę o finansowe wsparcie?- uważaj! To może być oszustwo!
Ostrzegamy przed wyłudzaniem pieniędzy przez osoby podszywające się pod znajomych w mediach społecznościowych. Kiedy ktoś pisze przez internetowy komunikator, że potrzebuje szybkiej pomocy finansowej i prosi o podanie kodu do płatności mobilnych (BLIK), należy zachować szczególną ostrożność. To może być oszust!
Do piekarskich policjantów wpłynęło zgłoszenie od mieszkanki Piekar Śląskich, która została oszukana metodą na BLIK na kwotę 1000 złotych. Kobieta otrzymała wiadomość na komunikatorze internetowym od znajomej z prośbą o podanie kodu BLIK celem opłacenia zakupów. Chcąc, pomóc podała i zatwierdziła wygenerowany kod. Nie sprawdziła jednak, czy koleżanka rzeczywiście potrzebuje takiego wsparcia. Jak się okazało, oszust włamał się na konto jej znajomej i podszywając się pod nią, wyłudził od znajomych pieniądze.
Przestępcy przejmują konta w serwisach społecznościowych i próbują przekonać ofiary do przekazania im pieniędzy. Zwykle uzasadniają to nagłą sytuacją. Często proszą o wypłacenie pieniędzy za pomocą polskiego systemu płatności mobilnych BLIK. Ofiara musi podać specjalny kod, a następnie potwierdzić transakcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze.Przestępcy przejmują konta w serwisach społecznościowych i próbują przekonać ofiary do przekazania im pieniędzy. Zwykle uzasadniają to nagłą sytuacją. Często proszą o wypłacenie pieniędzy za pomocą polskiego systemu płatności mobilnych BLIK. Ofiara musi podać specjalny kod, a następnie potwierdzić transakcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze.
Wiele osób, sądząc, że koresponduje ze swoim znajomym, podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów. Godząc się na realizację transakcji, użytkownicy tracą pieniądze na rzecz osoby podszywającej się pod znajomych z sieci społecznościowych.
Apelujemy także do użytkowników portali społecznościowych o odpowiednie zabezpieczanie dostępu do swoich kont. Klikanie w nieznane linki, również może przyczynić się do dostępu osób nieuprawnionych do danych, którymi posłużą się podczas logowania.
Jak uniknąć wyłudzenia? Kilka porad:
-
stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych, np. wymóg potwierdzenia logowania sms-em. To znacznie utrudni przestępcy dostać się do naszego konta.
-
potwierdzaj tożsamość „znajomych", którzy za pomocą komunikatora kontaktują się z nami i proszą o pożyczkę. Zadzwoń do takiej osoby.
-
sprawdzaj dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej. Przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzisz transakcji na swoim telefonie.
-
chroń swój telefon oraz PIN do aplikacji mobilnej banku.