Znajomy wysyła prośbę o finansowe wsparcie?- uważaj! To może być oszustwo!
Ostrzegamy przed wyłudzaniem pieniędzy przez osoby podszywające się pod znajomych w mediach społecznościowych. Kiedy ktoś pisze przez internetowy komunikator, że potrzebuje szybkiej pomocy finansowej i prosi o podanie kodu do płatności mobilnych (BLIK), należy zachować szczególną ostrożność. To może być oszust!
Przestępcy przejmują konta w serwisach społecznościowych i próbują przekonać ofiary do przekazania im pieniędzy. Zwykle uzasadniają to nagłą sytuacją. Często proszą o wypłacenie pieniędzy za pomocą polskiego systemu płatności mobilnych BLIK. Ofiara musi podać specjalny kod, a następnie potwierdzić transakcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze.
Wiele osób, sądząc, że koresponduje ze swoim znajomym, podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów. Godząc się na realizację transakcji, użytkownicy tracą pieniądze na rzecz osoby podszywającej się pod znajomych z sieci społecznościowych.
Apelujemy także do użytkowników portali społecznościowych o odpowiednie zabezpieczanie dostępu do swoich kont. Klikanie w nieznane linki, również może przyczynić się do dostępu osób nieuprawnionych do danych, którymi posłużą się podczas logowania.
Jak uniknąć wyłudzenia? Kilka porad:
-
stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych, np. wymóg potwierdzenia logowania sms-em. To znacznie utrudni przestępcy dostać się do naszego konta.
-
potwierdzaj tożsamość „znajomych", którzy za pomocą komunikatora kontaktują się z nami i proszą o pożyczkę. Zadzwoń do takiej osoby.
-
sprawdzaj dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej. Przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzisz transakcji na swoim telefonie.
-
chroń swój telefon oraz PIN do aplikacji mobilnej banku.