Wiadomości

OSZUŚCI ZNOWU DALI O SOBIE ZNAĆ-BĄDŹMY CZUJNI !

Data publikacji 11.03.2021

Po raz kolejny ostrzegamy przed oszustami, którzy wykorzystają różne sposoby, aby oszukać seniorów. Wczoraj mieszkanka Piekar przekazała fałszywemu policjantowi sporą ilość gotówki. Pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy oraz nie informują o ważnych prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie!

Coraz częściej widać efekty mozolnej pracy stróżów prawa, którzy nieustannie prowadzą działania profilaktyczne. Nie brakuje spotkań i rozmów z potencjalnymi ofiarami, akcji profilaktycznych, współpracy z innymi podmiotami, a jednak w dalszym ciągu zdarza się, że oszuści osiągają swój cel. Dostrzegamy, że zdecydowana większość osób już zdaje sobie sprawę z potencjalnego zagrożenia ze strony oszustów, aczkolwiek nieustępliwość przestępców sprawia, że zdarza im się skutecznie wykorzystać łatwowierność, głównie starszych mieszkańców. Odpowiednie zachowanie tych, którzy w porę orientują się, że mają do czynienia z oszustem, pokazuje jednak, że obrany przez mundurowych kierunek jest słuszny i konieczna jest dalsza edukacja społeczeństwa w tym zakresie.

Wczoraj w Piekarach Śląskich oszuści znów zaatakowali – niestety skutecznie. Do 69-letniej mieszkanki Piekar zadzwonił mężczyzna, przedstawiając się jako policjant, prosząc o przekazanie środków pieniężnych, które pomogą przy złapaniu oszustów. Kobieta dała wiarę mężczyźnie i zgodnie z jego wolą wypłaciła pieniądze z banku, a następnie przekazała je wskazanej osobie. Na tym jednak się nie skończyło. Fałszywy policjant, będąc w kontakcie telefonicznym z kobietą, zapytał o większą ilość gotówki. Seniorka po powrocie do domu przekazała kolejne oszczędności oszustowi. Nad sprawą pracować będą teraz śledczy z wydziału kryminalnego.

Apelujemy!

Prawdziwi policjanci, funkcjonariusze CBŚP, czy prokuratorzy NIGDY nie informują o ważnych prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. Nigdy też nie proszą o przekazanie, czy przelanie na podane konto pieniędzy jako „dowodu w sprawie”, czy podanie danych umożliwiających dostęp do naszego konta. Aby się w tym upewnić, zawsze możemy zadzwonić do instytucji, którymi przedstawicielami rzekomo mają być. Rozmawiajmy z naszymi dziadkami, rodzicami i bliskimi o tych wszystkich zagrożeniach. Wskażmy im sposób postępowania w momencie, gdy ktoś zadzwoni do nich lub przyjdzie w podobnej sprawie.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?

  • Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.
  • Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, czy kosztowności, które mamy w domu lub jakie przechowujemy w banku. Nie wypłacajmy z konta żadnych oszczędności.
  • Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to, czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie.
  • Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
  • Niezwykle ważna jest także czujność pracowników banków, czy urzędów pocztowych.

Przypominamy!

Żeby nie stać się ofiarą takiego przestępstwa musimy działać rozważnie i nie ulegać emocjom oraz kierować się zasadą ograniczonego zaufania do nieznanych nam osób, które pukają do naszych drzwi lub dzwoniąc, podszywają się za bliskich, pracowników banku, urzędów lub policjantów. Bądźmy także podejrzliwi, gdy ktoś, zasłaniając się pośpiechem, ponagla nas do szybkiego podjęcia ważnych finansowych decyzji.

Powrót na górę strony